Statystyki

  • Odwiedziło nas: 42210816
  • Do końca roku: 241 dni
  • Do wakacji: 48 dni

Kontakt

62-600 Koło, ul. Poniatowskiego 22

tel. 63 2720398, fax. 63 2619792

e-mail: sp2kolo@wp.pl

Porozmawiajmy o emocjach z naszym dzieckiem - materiały MOPiPR

DLA RODZICA, OPIEKUNA

„Porozmawiajmy o emocjach z naszym dzieckiem”

 

Dzięki uczuciom rozwijamy się. Są podpowiedzią na to co lubimy, a czego wolimy unikać. Pozwalają też rozumieć innych ludzi, budować z nimi relacje i związki. Radość, złość, żal, tęsknota, spokój, bezradność, zadowolenie – te wszystkie emocje oraz wiele innych przeżywamy każdego dnia. Pojawiają się i znikają. Raz są ledwie wyczuwalne, innym razem tak potężne, że z trudem można sobie z nimi poradzić.

Nie są ani dobre, ani złe. Są tylko wygodne lub niewygodne – takie, które lubimy, gdy są, i takie, których przeżywanie jest nieprzyjemne czy trudne. Nie mamy wpływu na to, czy się pojawią, czy też nie. Nie możemy nakazać sobie – „nie czuj” lub obiecać, że „następnym razem na pewno się nie zezłościsz”. Mamy natomiast wpływ, na to co zrobimy, jak się zachowamy, gdy się pojawią.

Może się zdarzyć, że z różnych powodów nie okazujemy emocji, które przeżywamy. Jednak tkwią one w nas. Nawet jeśli bardzo tego nie chcemy, często rzutują na nasze zachowania. Czasem – z powodu długiego ukrywania – uczucia niespodziewanie wybuchają z taką siłą, że trudno nad nimi zapanować. Im bardziej się starasz, im mocniej spychasz uczucia w głąb siebie, tym trudniej sobie z nimi poradzić. Wśród sposobów radzenia sobie z uczuciami warto poszukać takich, które pozwolą na odreagowanie w sposób korzystny dla nas i naszego otoczenia.

Dzieci dopiero się uczą umiejętności radzenia sobie z uczuciami od dorosłych   i od rówieśników. Jeśli chcemy, by nasze dziecko zachowywało się w sposób akceptowany społecznie, radziło sobie w kontaktach z ludźmi, nawiązywało przyjaźnie i potrafiło je pielęgnować, pomóżmy mu, gdy przeżywa emocje, a nie potrafi jeszcze we właściwy sposób ich odreagować.

I jak to bywa z uczuciami dzieci – najszybciej i najlepiej uczą się przez modelowanie. A więc najlepiej zacząć od siebie… 

 

Ćwiczenie czyni mistrza:

  1. Przygotuj z dzieckiem kostkę uczuć. Na ściankach kostki zamiast oczek zapiszcie nazwy uczuć, np. radość, miłość, smutek, złość, wstyd, duma. Rzucajcie kostką. Powiedzcie kiedy i w jakiej sytuacji czuliście to, co jest na losowo wybranej ścianie kostki.
  2. Wypisz, jakich emocji nie lubisz przeżywać. Przypomnij sobie i zapisz, w jaki sposób sobie z nimi radzisz.

Zapytaj dziecko, jakie emocje są dla niego trudne w przeżywaniu. Razem opracujcie sposoby na poradzenie sobie z nimi.