Projekt „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020”
Od listopada w naszej szkole realizowany jest projekt „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020”. W ramach przedsięwzięcia w szkole zainstalowana została nowoczesna sieć bezprzewodowa, a nasi uczniowie będą uczestniczyć w tworzeniu Cyfrowej Mapy Dorzecza Warty, mając do dyspozycji: tablety, laptop, stację pogodową oraz senseDisc – urządzenia służące do pomiarów środowiska przyrodniczego.
Uczniowie pracują w dwóch grupach projektowych 12 osobowych pod kierunkiem pań: Małgorzaty Macurek i Magdaleny Hetman-Kurzawińskiej. Grupy projektowe skupiają uczniów klas: 6a i 5a.
Główną metodą wykorzystywaną przez uczniów w procesie sporządzania Cyfrowej Mapy Dorzecza Warty jest metoda projektu badawczego. Metoda ta, polega na systematycznym zbieraniu danych oraz opracowywaniu przez uczniów informacji ilościowych, a także jakościowych dotyczących zagadnień środowiska naturalnego.
Projekt opiera się na naukach przyrodniczych, społecznych oraz matematyce i ma sprzyjać budowaniu pogłębionych związków uczniów z „małą ojczyzną”- Wielkopolską.
Uczniowie uczestniczący w projekcie uczą się metodą dociekania naukowego, poznają strukturę i zależności w środowisku społeczno-przyrodniczym poprzez analizę relacji w czasie i przestrzeni. Zespoły badawcze obserwują, dokonują pomiarów i eksperymentują z wykorzystaniem technik komputerowych.
Młodzi badacze Dorzecza Warty wykorzystują TIK do:
- przetwarzania, wizualizacji, analizy i interpretacji własnych wyników,
- zestawiania wyników jednej szkoły z pomiarami innych szkół dzięki serwerowi mapowemu.
W ramach projektu trwającego od listopada 2019 do maja 2020 r. realizowane są w naszej szkole dwa scenariusze:
- zmienność czasowa i przestrzenna elementów pogody i analiza jej wpływu na funkcjonowanie przyrody i społeczeństw z wykorzystaniem stacji pogodowej,
- ceny wybranych artykułów żywnościowych w Kole i okolicy oraz na obszarze Dorzecza Warty.
- Ponadto prowadzone są zajęcia o tematyce zanieczyszczeń i ochrony środowiska. Uczniowie wykonali prace plastyczne, które zostały wyeksponowane na wystawie „Chrońmy Naszą Planetę”, stworzyli również plakaty metodą graficzną z wykorzystaniem tabletów.
W ramach zajęć projektowych młodzi badacze Dorzecza Warty odwiedzili stację meteorologiczną w Kole. Obejrzeli urządzenia znajdujące się w ogródku meteorologicznym, zapoznali się z ich działaniem i obsługą. Mieli możliwość obserwacji różnych rodzajów termometrów w klatce meteorologicznej, poznali deszczomierz, wiatromierz, urządzenie badające przejrzystość powietrza. Zapoznali się ze sposobem pomiaru temperatur w gruncie. Wzięli udział w pomiarach i analizie czynników klimatycznych.
Ciekawym punktem wycieczki była możliwość obserwowania momentu przekazania danych przez pracownika stacji do Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Na zakończenie uczniowie obejrzeli urządzenia, które dawniej służyły do pomiaru składników pogody.
Wskazówki przekazane przez pracownika stacji meteorologicznej posłużyły młodym badaczom w pracy z własną stacją meteorologiczną, która została zainstalowana przy szkole.
Dalsza przygoda z projektem będzie oparta na pracy z przyrządem SenseDisc – służącym do pomiarów parametrów środowiska przyrodniczego: pH roztworu, natężenia oświetlenia, temperatury, wilgotności względnej, poziomu dźwięku, przewodnictwa elektrycznego, zawartości tlenu i CO2. Uczniowie skupią również uwagę na przekazaniu swoim młodszym i starszym kolegom oraz koleżankom wiedzy na temat właściwej segregacji odpadów.
Przygoda z projektem zakończy się w maju, jednak otrzymany sprzęt, zdobyta wiedza i doświadczenie w ramach prac projektowych posłuży kolskim badaczom jeszcze przez kolejne lata.