Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora Zespołu Szkół nr 1 w Kole na rok szkolny 2013/2014
Zespół szkół nr 1 w Kole 62-600 koło, ul. poniatowskiego 22 |
Plan nadzoru pedagogicznego |
Dyrektora Zespołu Szkół nr 1 w Kole |
|
|
w roku szkolnym 2013/2014 |
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora Zespołu Szkół nr 1 w Kole
na rok szkolny 2013/2014
- I. Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
- II. Plan nadzoru dyrektora Zespołu Szkół nr 1 w Kole na rok szkolny 2013/2014 uwzględnia:
- podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego, które zostały ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej i ogłoszone w dniu 3 lipca 2013 r.,
- plan nadzoru pedagogicznego Wielkopolskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2013/2014,
- wyniki, wnioski i rekomendacje wypływające z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły w roku szkolnym 2012/2013.
- III. Cele i zadania nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły
Nadzór pedagogiczny polega na:
- ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły i nauczycieli,
- analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
- udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
W zakresie oceniania stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli oraz analizowania i oceniania efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół oraz placówek nadzorowi podlega w szczególności:
- zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami,
- realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania,
- przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki,
- przestrzeganie statutu szkoły lub placówki,
- przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,
- zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
- IV. Formy nadzoru pedagogicznego
W ramach sprawowanego nadzoru dyrektor szkoły:
1) Przeprowadza i organizuje ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań poprzez:
- organizowanie szkoleń, warsztatów i narad,
- motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
- przedstawianie nauczycielom wyników i wniosków ze sprawowanego przez dyrektora szkoły nadzoru pedagogicznego.
- V. Wyniki, wnioski i rekomendacje wypływające z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły w roku szkolnym 2012/2013
- Wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2012/2013:
- raport z analizy egzaminu gimnazjalnego wskazał, że uczniowie nie osiągnęli wyników zadawalających w częściach: matematyka oraz przedmioty przyrodnicze mimo opracowanych i realizowanych programów naprawczych,
- kontrola dzienników zajęć edukacyjnych wykazała, że większość nauczycieli ocenia uczniów na podstawie różnych form aktywności, systematycznie i rytmicznie,
- raporty z ewaluacji wewnętrznej wskazały słabe strony: w większym stopniu należy motywować uczniów z dostosowaniem wymagań edukacji do systematycznej nauki i pracy, prowadzić działania zachęcające do tworzenia i realizacji programów autorskich,
- Rekomendacje wynikające z nadzoru pedagogicznego z roku szkolnego 2012/2013:
- wprowadzenie dziennika elektronicznego w gimnazjum od 2 września 2013 roku,
- monitorowanie i ewaluacja programu rządowego „cyfrowa szkoła”,
- monitorowanie i kontrola dzienników zajęć pod względem poprawności zapisu tematów oraz systematyczności oceniania;
- kontrola i monitorowanie prowadzenie dyżurów nauczycielskich prowadzonych zgodnie wytycznymi dotyczącymi wzmocnienia bezpieczeństwa uczniów w szkole, zapewnienie bezpieczeństwa uczniom podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych z szczególnym uwzględnieniem klas pierwszych w poszczególnych etapach edukacyjnych,
- kontynuować i monitorować nowe zasady pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów oraz prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego oraz zajęć rewalidacyjnych,
- monitorowanie działalności wychowawczo - opiekuńczej i organizacji pracy świetlicy zgodnie z obowiązującymi przepisami praw oświatowego,
- VI. Zadania wynikające z ewaluacji wewnętrznej
Organizacja ewaluacji wewnętrznej:
- Cele ewaluacji:
- uzyskanie informacji o jakości pracy szkoły;
- podnoszenie jakości pracy szkoły;
- doskonalenie efektów pracy szkoły;
- rozwijanie odpowiedzialności rady pedagogicznej za efekty pracy szkoły;
- rozwijanie współpracy i doskonalenie umiejętności pracy w zespole;
- doskonalenie procesów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- osiąganie celów zgodnych z polityką oświatową państwa;
- Przedmiot ewaluacji:
W roku szkolnym 2013/2014 do ewaluacji wewnętrznej wybrano następujące wymagania:
- Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
- Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
- Respektowane są normy społeczne
- Harmonogram ewaluacji wewnętrznej:
Lp. |
Zadania do realizacji |
Uwagi do realizacji zadania |
1. |
Organizacja ewaluacji wewnętrznej (tzn. opracowanie celów, przedmiotu i harmonogramu ewaluacji oraz powołanie zespołów ds. ewaluacji wewnętrznej) |
do 30 września 2013 r. |
2. |
Przygotowanie ewaluacji wymagania Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się (tzn. opracowanie celu ewaluacji, ustalenie problematyki, pytań kluczowych, odbiorców ewaluacji, narzędzi i metod badawczych, ram czasowych, pracowników odpowiedzialnych za realizację itp.) |
do 31 października 2013 r. |
3. |
Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej wymagania Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się (tzn. zebranie danych i informacji, badanie dokumentacji, przeprowadzenie wywiadów obserwacji itp.) |
do 30 listopada 2013 r. |
4. |
Opracowanie raportu z ewaluacji wewnętrznej wymagania Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się (tzn. przetworzenie zgromadzonych danych i informacji, zredagowanie wyników i wniosków, opracowanie raportu oraz przedstawienie go odbiorcom) |
do 20 grudnia 2013 r. |
5. |
Przygotowanie ewaluacji wewnętrznej wymagania Respektowane są normy społeczne (tzn. opracowanie celu ewaluacji, ustalenie problematyki, pytań kluczowych, odbiorców ewaluacji, narzędzi i metod badawczych, ram czasowych, pracowników odpowiedzialnych za realizację itp.) |
do 15 stycznia 2014 r. |
6. |
Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej wymagania Respektowane są normy społeczne (tzn. zebranie danych i informacji, badanie dokumentacji, przeprowadzenie wywiadów obserwacji itp.) |
do 28 lutego 2014 r. |
7. |
Opracowanie raportu z ewaluacji wewnętrznej wymagania Respektowane są normy społeczne (tzn. przetworzenie zgromadzonych danych i informacji, zredagowanie wyników i wniosków, opracowanie raportu oraz przedstawienie go odbiorcom) |
do 15 marca 2014 r. |
8. |
Przygotowanie ewaluacji wymagania Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej (tzn. opracowanie celu ewaluacji, ustalenie problematyki, pytań kluczowych, odbiorców ewaluacji, narzędzi i metod badawczych, ram czasowych, pracowników odpowiedzialnych za realizację itp.) |
do 31 marca 2014 r. |
9. |
Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej wymagania Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej (tzn. zebranie danych i informacji, badanie dokumentacji, przeprowadzenie wywiadów obserwacji itp.) |
do 30 kwietnia 2014 r. |
10. |
Opracowanie raportu z ewaluacji wewnętrznej wymagania Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej (tzn. przetworzenie zgromadzonych danych i informacji, zredagowanie wyników i wniosków, opracowanie raportu oraz przedstawienie go odbiorcom) |
do 20 maja 2014 r. |
11. |
Przedstawienie wyników i wniosków z ewaluacji wewnętrznej radzie pedagogicznej |
do 31 sierpnia 2014 r. |
- VII. Zadania wynikające z kontroli przestrzegania prawa przez nauczycieli
Tematyka kontroli |
Zakres kontroli |
Osoba odpowiedzialna |
Termin kontroli |
Dowód realizacji |
Systematyczność i prawidłowość oceniania zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) oraz zgodnie z WSO |
Kontrola dzienników zajęć edukacyjnych |
Wicedyrektor |
do 30 października 2013 r., do 31 stycznia 2014 r., do 30 kwietnia 2014 r. do 15 czerwca 2014 r. |
Sprawozdania z kontroli, karty kontroli dzienników |
Prawidłowość organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkole w oddziałach ogólnodostępnych |
Kontrola dzienników zajęć, zapisów PPP i ich realizacji |
Dyrektor |
do 30 września 2013 r. luty i czerwiec 2014 |
Sprawozdania z kontroli, karty kontroli dzienników |
Prawidłowość organizacji pracy świetlicy szkolnej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego |
Kontrola organizacji pracy świetlicy, regulamin, dzienniki grup świetlicowych, |
Wicedyrektor |
do 30 września 2013 r. luty i czerwiec 2014 |
Sprawozdania z kontroli, ankiety, karty kontroli dzienników zajęć |
Prawidłowość organizacji i pełnienia dyżurów nauczycielskich oraz pobytu uczniów na zajęciach szkolnych w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie pobytu w szkole |
Kontrola dyżurów nauczycieli, kontrola organizacji zajęć szkolnych i pozalekcyjnych, |
Wicedyrektor |
do 30 listopada 2013 r., do 15 lutego 2014 r., do 3 lipca 2015 r. |
Sprawozdania z kontroli, karty monitorowania zajęć i dyżurów nauczycielskich, analiza księgi wypadków uczniów, ankiety dla rodziców i uczniów |
Zgodność zapisów tematów zajęć z treściami wynikającymi z podstawy programowej |
Dzienniki zajęć edukacyjnych w klasach I – III szkoły podstawowej i gimnazjum |
Dyrektor, Wicedyrektor |
do 15 maja 2014 r. |
Sprawozdanie z kontroli, karty zgodności tematów z treściami podstawy programowej |
- VIII. Zadania wynikające ze wspomagania nauczycieli
- harmonogram rad pedagogicznych
Lp. |
Tematyka posiedzenia |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
1. |
Organizacja pracy w roku szkolnym 2013/2014, organizacja inauguracji roku szkolnego 2013/2014, zmiany w przepisach prawa oświatowego |
Dyrektor, wicedyrektor |
28 sierpnia 2013 r. |
2. |
Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły; zatwierdzenie planu pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły; zatwierdzenie planu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, szkolnego zestawu programów nauczania; |
Dyrektor, zespół ds. opracowania i ewaluacji programów nauczania, zespół ds. modyfikacji i aktualizacji prawa statutowego |
12 września 2013 r. |
3. |
Zatwierdzenie szkolnych programów: wychowawczego i profilaktycznego; zatwierdzenie zmian w prawie wewnątrzszkolnym |
Dyrektor, zespół ds. opracowanie i ewaluacji programów, zespół ds. modyfikacji i aktualizacji prawa statutowego |
września/ października 2011 r. |
4. |
Rada klasyfikacyjna za I półrocze, analiza i ocena wyników nauczania oraz wychowania w I półroczu; podsumowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej za I półrocze roku szkolnego 2013/2014; wnioski do pracy w II półroczu; powołanie członków zespołów egzaminacyjnych i nadzorujących sprawdzian lub egzaminy gimnazjalne (maturalne) |
Dyrektor, wicedyrektor |
styczeń 2014 r., czerwiec 2014 r. |
5. |
Szkolenie członków zespołów: egzaminacyjnego i nadzorującego egzaminy zewnętrzne |
Dyrektor, wicedyrektor |
marzec 2014 r. |
7. |
Rada klasyfikacyjna za rok szkolny 2013/2014 i promocja uczniów |
Dyrektor, wicedyrektor |
23 czerwca 2014 r. |
8. |
Podsumowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej za rok szkolny 2013/2014; wnioski do pracy na rok szkolny 2013/2014 |
Dyrektor, wicedyrektor |
lipiec lub sierpień 2014 r. |
- plan doskonalenia zawodowego nauczycieli na rok 2013/2014
Lp. |
Forma kwalifikacji, doskonalenia |
Nazwa kierunku/szkolenia |
Nazwisko i imię nauczyciela |
Termin kształcenia |
Rodzaj uzyskanych kwalifikacji |
1 |
Studia uzupełniające kwalifikacje |
||||
2 |
Studia podyplomowe |
||||
3 |
Kursy kwalifikacyjne i doskonalące |
Wychowawca klasy - koordynator pomocy psychologiczno – pedagogicznej |
Anita Kalinowska |
w ciągu roku |
|
Dyscyplina, ład i uwaga w klasie – jak to osiągnąć ? |
Anita Kalinowska, Wioletta Tęgos |
w ciągu roku |
|||
Metoda projektów w nauczaniu języków obcych |
Anita Kalinowska |
w ciągu roku |
|||
Jak skutecznie uczyć mówienia w j. angielskim ?. |
Ewa Tomczyk |
grudzień 2013 |
|||
Uczeń z dysleksją na lekcji języka obcego |
Ewa Tomczyk |
w ciągu roku |
|||
Elementy arteterapii na zajęciach muzycznych |
Agnieszka Adamek, Monika Strugarek, Katarzyna Żmijewska |
w ciągu roku |
|||
Literatura dla dzieci i młodzieży na lekcjach języka polskiego |
Alina Dolata - Kakoulidis, Agnieszka Lubczyńska |
listopad, grudzień 2013 |
|||
Przyrodnik w sieci |
Anna Machowicz, Magdalena Hetman – Kurzawińska |
styczeń, luty 2014 |
|||
4 |
Seminaria, warsztaty lub inne formy doskonalenia wynikające z bieżących potrzeb szkoły i polityki oświatowej państwa |
Plener malarski połączony z warsztatami arteterapeutycznymi |
Agnieszka Adamek, Monika Strugarek, Wioletta Tęgos |
lipiec, sierpień 2014 |
|
Eksperyment. Centrum Nauki Kopernik |
Michał Kazimierczak |
w ciągu roku |
|||
Fizyka doświadczalna |
Michał Kazimierczak |
w ciągu roku |
|||
Forum dla opiekunów klubów szkolnych KMO |
Michał Kazimierczak |
w ciągu roku |
|||
5 |
Szkolenie Rady Pedagogicznej |
Ochrona danych osobowych w szkole Inne w ramach potrzeb i możliwości |
listopad 2013 r. w ciągu roku |
- wykaz nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego
Lp. |
Nazwisko i imię nauczyciela |
Posiadany stopień zawodowy |
Stopień, o który ubiega się nauczyciel |
Długość stażu |
Termin rozpoczęcia stażu |
Termin zakończenia stażu |
Termin otrzymania stopnia awansu |
1. |
Piotr Krzyżanowski |
stażysta |
kontraktowy |
9 miesięcy |
02.09.2013 r. |
31.05.2014 r. |
|
2. |
Wioletta Tęgos |
mianowany |
dyplomowany |
2 lata 9 miesięcy |
01.09.2011 r. |
31.05.2014 r. |
|
3. |
Krauze – Witkowska Renata |
mianowany |
dyplomowany |
2 lata 9 miesięcy |
01.09.2011 r. |
31.05.2014 r. |
|
4. |
Kalinowska Anita |
mianowany |
dyplomowany |
2 lata 9 miesięcy |
01.09.2011 r. |
31.05.2014 r. |
|
5. |
Starosta Joanna |
mianowany |
dyplomowany |
2 lata 9 miesięcy |
01.09.2012 r. |
31.05.2015 r. |
- wykaz nauczycieli przewidzianych w roku szkolnym 2012/2013 do oceny pracy
Nazwisko i imię nauczyciela |
Termin planowanej oceny |
Data dokonania oceny |
||
pracy |
dorobku zawodowego |
pracy |
dorobku zawodowego |
|
Agnieszka Lubczyńska |
listopad 2013 |
|
|
|
Magdalena Hetman - Kurzawińska |
marzec 2014 |
|
|
|
Alina Dolata - Kakoulidis |
grudzień 2013 |
|
|
|
Anita Kalinowska |
|
czerwiec 2014 |
|
|
Wioletta Tęgos |
|
czerwiec 2014 |
|
|
Piotr Krzyżanowski |
|
czerwiec 2014 |
|
|
- plan obserwacji zajęć nauczycieli i innych czynności statutowych szkoły
Lp. |
Nazwisko i imię nauczyciela oraz zajmowane stanowisko |
Termin obserwacji, klasa |
Obserwujący |
1. |
Perzyński Michał – wicedyrektor |
styczeń i czerwiec 2014 r. sprawy organizacyjne, dydaktyczne i wychowawcze |
Dyrektor |
2. |
Adamek Agnieszka – kierownik świetlicy |
październik 2013 i luty 2013 r. sprawy organizacyjno - wychowawcze |
Dyrektor |
3. |
Bartłomiejczak Bogumiła – matematyka, historia |
11.2013 – matematyka – 6 a |
Dyrektor |
4. |
Biskupska Elżbieta – świetlica |
12.2013 – świetlica |
Wicedyrektor |
5. |
Burdziński Marek – wychowanie fizyczne |
03.2014 – wf – 5 a |
Wicedyrektor |
6. |
Człapa Halina – edukacja wczesnoszkolna |
04.2014 – zew – 3 b |
Dyrektor |
7. |
Dolata – Kakoulidis Alina – język polski |
03.2014 – j. polski – 2 b |
Dyrektor |
8. |
Domańska Iwona – historia, wos |
01.2014 – historia – 1 c |
Wicedyrektor |
9. |
Gałązka Jarosław – psycholog |
listopad 2013 i maj 2014 r. |
Dyrektor |
10. |
Gąsiorowska Ewa – geografia, przyroda |
10.2013 – geografia – 1b |
Dyrektor |
11. |
Herman Iwona – pedagog |
wrzesień 2013 i maj 2014 |
Dyrektor |
12. |
Hetman – Kurzawińska Magdalena – biologia, przyroda |
02.2014 – biologia – 3 b |
Dyrektor |
13. |
Kalinowska Anita – język rosyjski |
05.2013 – j. rosyjski – 2 a |
Wicedyrektor |
14. |
Kazimierczak Michał – fizyka, informatyka |
02.2014 – fizyka – 1 a |
Dyrektor |
15. |
Komnata Agnieszka – język angielski |
12.2013 – j. angielski – 3 a |
Wicedyrektor |
17. |
ks. Zbigniew Barcz – religia |
03.2014 – religia – 2 b |
Wicedyrektor |
18. |
Lubczyńska Agnieszka – język polski |
04.2014 – j. polski – 2 a |
Wicedyrektor |
19. |
Machowicz Anna – świetlica, przyroda, zajęcia sportowe |
05.2014 – świetlica |
Wicedyrektor |
20. |
Macurek Małgorzata – chemia, matematyka |
04.2014 – chemia – 3 a |
Dyrektor |
21. |
Majewska Elżbieta – wychowanie fizyczne |
11.2013 – wf – 2 a |
Wicedyrektor |
22. |
Mikołajczyk Jolanta – matematyka, informatyka |
01.2014 – matematyka – 4 a |
Dyrektor |
23. |
Oborska Beata – biblioteka |
grudzień 2013 i czerwiec 2014 biblioteka |
Wicedyrektor |
24. |
Pietrzak Aleksandra – edukacja wczesnoszkolna |
02.2014 – zew - 2 a |
Dyrektor |
25. |
Pietrzak Waldemar – wychowanie fizyczne |
05.2014 – wf – 3 a |
Wicedyrektor |
26. |
s. Sip Bożena – religia |
05.2014 – religia – 5 a |
Wicedyrektor |
27. |
Sobczak Dorota – wychowanie przedszkolne |
03.2014 – 0 a |
Dyrektor |
28. |
Starosta Joanna – edukacja wczesnoszkolna |
12.2013 – edukacja wczesnoszkolna – 1b |
Dyrektor |
29. |
Strugarek Monika – świetlica |
03.2014 – świetlica |
Wicedyrektor |
30. |
Strzelińska Halina – świetlica |
01.2014 – świetlica |
Wicedyrektor |
31. |
Sujecka Hanna – edukacja wczesnoszkolna |
11.2013 – edukacja wczesnoszkolna – 2 b |
Dyrektor |
32. |
Szramska Magdalena – wychowanie przedszkolne |
04.2014 – 0 b |
Dyrektor |
33. |
Śniegocka Małgorzata – edukacja wczesnoszkolna |
11.2013 – edukacja wczesnoszkolna – 1 a |
Dyrektor |
34. |
Tomczyk Ewa – język angielski |
05.2014 – j. angielski – 5 a |
Wicedyrektor |
35. |
Trębacka Anna – edukacja wczesnoszkolna |
02.2013 – edukacja wczesnoszkolna – 3 a |
Dyrektor |
36. |
Tęgos Wioletta – plastyka, zajęcia artystyczne |
05.2014 – plastyka – 1 b SP |
Wicedyrektor |
37. |
Wrzesińska Jolanta – wychowanie przedszkolne |
12.2013 – 0 a |
Dyrektor |
38. |
Zwierzchowska Jolanta – matematyka |
03.2014 – matematyka – 1 b |
Dyrektor |
39. |
Żmijewska Katarzyna – muzyka, świetlica |
03.2014 – muzyka – 4 a |
Wicedyrektor |
40. |
Chmielik Grzegorz – język angielski |
urlop dla poratowania zdrowia |
|
41. |
Kamila Chichłowska – język polski |
06.2014 r. – nauczanie indywidualne |
Dyrektor |
41. |
Szurgot Monika – język angielski |
03.2014 r. – język angielski – 5b |
Wicedyrektor |
42. |
Krzyżanowski Piotr – wychowanie fizyczne |
11.2013 r. – wf – 1 c, 05.2014 r. zaj. sportowe - 1 c |
Wicedyrektor |
Procedura prowadzenia obserwacji
- Obserwację zajęć prowadzi:
- dyrektor Zespołu Szkół Nr 1 w Kole,
- wicedyrektor Zespołu Szkół Nr 1 w Kole,
- wizytator – w procesie wizytacji zewnętrznej,
- doradca metodyczny – na prośbę nauczyciela, lub na prośbę dyrektora za zgodą nauczyciela,
- opiekun stażu – zgodnie z ustalonymi zasadami współpracy z nauczycielem odbywającym staż.
- Obserwacją może być objęta cała jednostka lekcyjna lub wybrana jej część.
- Obserwacja jest jedną ze sposobów prowadzenia nadzoru, zwłaszcza w zakresie realizacji przez nauczycieli statutowych zadań szkoły, w szczególności zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami.
- Celem obserwacji jest uzyskanie informacji do diagnozy lub oceny efektów pracy nauczycieli w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego oraz wykonywania innych zadań określonych w statucie gimnazjum.
- W Zespole Szkół nr 1 w Kole prowadzone będą obserwacje zajęć otwartych organizowanych przez nauczycieli odbywających staż na awans oraz nauczycieli dyplomowanych.
- Celem obserwacji zajęć jest:
a) gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji przez niego zadań edukacyjnych,
b) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem,
c) diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych szkoły,
d) ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów.
- Obserwacji mogą podlegać:
a) lekcje i zajęcia z uczniami,
b) spotkania z rodzicami,
c) imprezy klasowe i szkolne,
d) imprezy środowiskowe, miejskie i lokalne organizowane przez nauczycieli szkoły.
- Omówienie zajęć obserwowanych odbywa się w dniu jej przeprowadzenia, a w uzasadnionych przypadkach w terminie trzech dni roboczych po jej przeprowadzeniu.
- Obserwacje dokumentuje się arkuszami / kartami obserwacji, scenariuszami opracowanymi przez nauczycieli oraz wpisem w dzienniku zajęć lekcyjnych lub pozalekcyjnych.
- 10. Scenariusz (lub inną dokumentację) nauczyciel dostarcza w dniu omawiania lekcji, najpóźniej do trzech dni po zajęciach.
- IX. Zakres i tematyka badań
SZKOŁA PODSTAWOWA
Klasy |
Przedmioty |
Cel badań |
Badane umiejętności |
I |
edukacja wczesnoszkolna – badanie na wejściu |
- rozpoznanie mocnych i słabych stron wiedzy i umiejętności uczniów, - uświadomienie rodzicom, jaki jest poziom kompetencji ich dzieci, - dostosowanie działań pedagogicznych stosownie do wykrytych trudności |
- odczytuje tekst(wskazuje bohaterów, chronologię, określa istotę tekstu), - rozpoznaje litery, sylaby, wyrazy pod względem znaczenia i pisowni, - łączy litery, sylaby wyrazy i zdania w tekst spójny i sensowny, - organizuje przestrzeń, - klasyfikuje i porządkuje wg określonego warunku, - rozpoznaje figury geometryczne, - liczy i porównuje w zakresie 10 |
I II III |
edukacja wczesnoszkolna |
- sprawdzenie opanowania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego umiejętności, - wpływanie na proces nauczania (uczenia się) poprzez dostarczanie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, - uzyskiwanie obiektywnej, porównywalnej w skali kraju informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów (o poziomie nauczania) |
sprawdzenie kluczowych umiejętności: czytania, pisania, ujmowania świata w kategoriach matematycznych, rozpoznawania otaczającej przyrody |
IV V VI |
ponadprzedmiotowy
|
- sprawdzenie opanowania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz w standardach wymagań egzaminacyjnych umiejętności, - wpływanie na proces nauczania (uczenia się) poprzez dostarczanie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, - uzyskiwanie obiektywnej, porównywalnej w skali kraju (województwa, regionu) informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów (o poziomie nauczania) |
sprawdzenie umiejętności w pięciu kategoriach: czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji, wykorzystywanie wiedzy w praktyce |
GIMNAZJUM
Klasy |
Przedmioty |
Cel badań |
Badane umiejętności i wiadomości |
I |
humanistyczne |
- sprawdzenie opanowania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz w standardach wymagań egzaminacyjnych umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych oraz języka obcego - wpływanie na proces nauczania (uczenia się) poprzez dostarczanie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, - uzyskiwanie obiektywnej, porównywalnej w skali kraju (województwa, regionu) informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów (o poziomie nauczania), |
w części humanistycznej: - czytanie i odbiór tekstów kultury, - tworzenie własnego tekstu, w części matematyczno-przyrodniczej: - umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu, - wyszukiwanie i stosowanie informacji, - wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, zwłaszcza przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych, - stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów, w części języków obcych: - rozumienie tekstu, wypowiedzi na zadany temat, materiał gramatyczny i leksykalny |
matematyczno-przyrodnicze |
|||
język rosyjski |
|||
język angielski |
|||
II |
humanistyczne |
||
matematyczno-przyrodnicze |
|||
|
język rosyjski |
||
język angielski |
|||
III |
humanistyczne |
||
matematyczno-przyrodnicze |
|||
język angielski |
|||
język rosyjski |
- Organizacja badań
Klasy |
Przedmioty |
Termin badania |
Narzędzia badania |
I SP |
Edukacja wczesnoszkolna – badanie na wejście |
10.2013 |
testy diagnozujące |
II SP |
Edukacja wczesnoszkolna – sprawdzenie kluczowych umiejętności: czytania, pisania, |
01.2014 |
testy diagnozujące |
III SP |
Edukacja wczesnoszkolna – Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów |
|
testy diagnozujące – wyd. OPERON |
IV – V SP |
Przyroda |
04.2014 |
testy diagnozujące |
IV – V SP |
Matematyka |
03.2014 |
testy diagnozujące |
VI SP |
Język angielski |
05.2014 |
testy diagnozujące |
VI SP |
Sprawdzian - próbny |
01.2014 |
testy diagnozujące – wyd. OPERON |
I GIM |