Czytanie książek wpływa na osobowość dziecka, wspiera otwartość i elastyczność, wskazuje wiele odpowiedzi na jedno pytanie i wiele rozwiązań jednego problemu. W książce dziecko znajdzie wskazówki, w jaki sposób zbudować własny system wartości. Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Chcemy, aby dobrze się rozwijały, nie miały problemów w przedszkolu, szkole, a na swojej drodze spotykały samych życzliwych ludzi. To właśnie książka jest kluczem do wiedzy, sprzyja inteligencji emocjonalnej i postaw prospołecznych. Tak więc motywujmy dzieci do czytania. Potrzeba kontaktów z książką nie powstaje u dziecka samorzutnie. Jeśli chcemy, aby dziecko czytało, musimy poświęcić mu więcej czasu i codziennie czytać mu bajki, opowiadania, wiersze. Dziecko powinno widzieć czytających rodziców.
Czytanie książek:
-
pobudza i rozwija wyobraźnię dziecka,
-
stymuluje umysł, ćwiczy pamięć i koncentrację (w odróżnieniu od telewizji),
-
przynosi ogromną wiedzę, rozbudowuje słownictwo,
-
uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie,
-
uczy radzenia sobie w niektórych sytuacjach np. proces adaptacyjny w przedszkolu,
-
stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię,
-
uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne, pomaga w odróżnieniu dobra od zła,
-
zapobiega agresji,
-
uspokaja, obniża poziom stresu,
-
nie wywołuje lęku i niepokoju jak telewizja,
-
podnosi samoocenę,
-
przyczynia się do rozwoju myślenia przyczynowo-skutkowego,
-
kształtuje myślenie analityczne,
-
wpływa na lepszą umiejętność komunikowania swoich uczuć i potrzeb,
-
dostarcza emocji, może rozśmieszyć lub zasmucić, wskazać nowe możliwości,
-
wpływa na jakość komunikacji w rodzinie, grupach rówieśniczych, w społeczeństwie,
-
wspólne czytanie z dzieckiem wzmacnia i zacieśnia więzi, poprawia relacje.